Her har jeg samlet noen tips for de som ønsker å ta oppfølging av sykmeldte ett skritt videre. Det å få folk raskt tilbake i jobb er bra for både bedriften og den sykmeldte. Oppfølging av sykmeldte kan, og bør, være mye mer enn å bare ta en telefon av og til for å spørre hvordan det går med vedkommende. Last gjerne ned vår komplette guide for hvordan du kan håndtere sykefravær i din bedrift.
Bilde: Det er alltid bra å ha litt støtte i hverdagen
Være til stede 100%, men jobbe 50%
En av de minst brukte og ukjente mulighetene for å tilrettelegge for noen som er sykmeldt er folketrygdloven §8-13. Har du en ansatt som ønsker å være på jobb hele dagen, men ikke har kapasitet til å jobbe mye bør man se på mulighetene her. La oss si at ansatte ønsker å være til stede på jobb for å holde seg litt oppdatert på det som skjer og treffe kollegaer, men helsen tilsier at dette ikke er mulig. Vedkommende har en 50% sykmelding. Som arbeidsgiver kan man faktisk tilby at ansatte er på jobb tilsvarende 100%, men utfører arbeid tregere enn det som normalt forventes.
Dette kan være en god mulighet for ansatte å være på jobb og ha rutiner, men fortsatt være sykmeldt. Etter denne regelen vil det da utbetales 50% sykepenger, men kan jobbe 100%. Det er da svært viktig at dette står oppført i oppfølgingsplanen som er sendt inn til NAV. Man bør også for å være sikker sende NAV en melding om at dette er avtalt.
“Det kan gis graderte sykepenger hvis den sykmeldte bruker lengre tid på å utføre deler av sine vanlige arbeidsoppgaver eller andre oppgaver etter tilrettelegging. Et eksempel kan være at den sykmeldte arbeidstakeren bruker hele dagen på å utføre 50 prosent av de oppgavene som det er avtalt at arbeidstakeren skal gjøre. Hvis den sykmeldte og arbeidsgiver blir enige om en slik løsning, må dette dokumenteres i en oppdatert oppfølgingsplan som skal sendes inn til NAV.”
Vanskelig å tilrettelegge når ansatte er gradert sykmeldt
La oss si at en ansatt er 80% sykmeldt og skal jobbe 20%. Det kan by på utfordringer med å finne oppgaver tilsvarende 20%. Her må man heller fokusere på muligheter i stedet for problemer. Først av alt: 80% sykmelding betyr ikke at man skal være borte 4 dager i uka. Man kan for eksempel jobbe en og en halv time hver dag, man kan jobbe 3 timer annenhver dag osv. Her er det bare å finne fram kalkulatoren og regne seg fram. Selvsagt må den sykmeldte ha helse til en slik løsning, men det kan være bra for helsa å jobbe litt hver dag.
Ellers må man ha en strategi eller en plan for framtiden. Har dere behov for andre oppgaver om 6 måneder? Hva med å tilby opplæring til den sykmeldte slik at vedkommende kan jobbe med andre oppgaver?
Er det andre oppgaver som noen har som “ekstrajobb”? Feks hente post, handle inn frukt til kontoret?
Tilrettelegging er ikke kun at vedkommende skal gjøre kun de oppgavene han er satt til. Det kan være andre oppgaver som avlaster andre ansatte som også må gjøres.
Reisetilskudd
Jobber man på kontor, men har forstuet foten? Ønsker vedkommende å jobbe? Da bør dere se på folketrygdloven § 8-14 - reisetilskudd. Her kan NAV betale for transport til og fra jobb (så lenge kostanden ikke overstiger normal dagsats på sykepenger). Dette er en lite utprøvd måte å holde folk i jobb selv om de har sykdom. Den mest vanlige måten å løse dette på er med taxi, men andre transportmidler er også mulige å få dekt.
Så lenge dette ikke forverrer skaden på noen måte, er det etter mitt skjønn bedre at folk jobber enn at man er hjemme med sykmelding.
Friskmelde seg selv
Det er en kjent sak at de fleste sykmeldinger varer til en søndag av praktiske årsaker. Det er nok mange som tenker at de har fått en sykmelding som varer til en søndag, men man blir frisk på onsdagen. Det er da enkelt å ta to dager ekstra.
Her handler det mye om kultur og informasjon. Her bør leder opplyse i plenum at man kan friskmelde seg selv helt eller delvis dersom man har helse til dette. Den sykmeldte må bare huske å oppgi dette til NAV.
Dette handler i stor grad om kulturen som er i bedriften.
Det kan også være et mønster at noen er sykmeldte på mandager. Man må da tørre å ta samtalen med vedkommende om hvorfor man kun er syk på mandager. Man skal ikke spørre om diagnoser osv, men en god dialog fører ofte med seg bra ting. Kanskje det er forhold på arbeidsplassen som gjør at personen er sykmeldt på mandagen? Det er ikke nødvendigvis noe i veien med å være sykmeldt kun på mandager, men det kan også være et behov for at personen er sliten og trenger 3 dager med hvile. Kan man her tilby hjemmekontor denne dagen? Det er bedre at ansatte jobber enn å være sykmeldt, selv om man ikke møter opp på jobb. Dialog og forståelse er nøkkelen her.
Konklusjon
Som jeg har skrevet over er det flere muligheter for å tilrettelegge for sykmeldte. Her bør arbeidsgiver strekke seg langt. Har man en god dialog med ansatte og behandler kan man komme langt på vei med enkle grep. Mye handler om kultur og holdninger til hva som skjer når man er sykmeldt. Her utfordrer jeg arbeidsgiver til å tenke nytt og være kreativ når det kommer til tilrettelegging. Kanskje man også ser andre effekter gjennom god tilrettelegging og oppfølging? Det er godt mulig at andre ansatte strekker seg lengere dersom man ser at leder strekker seg langt for å vise omsorg til sine ansatte.
Legg til kommentar
Kommentarer