Her skal jeg skrive om noen tips som små bedrift og startups kan bruke for å rekruttere de flinkeste folkene. Og dette på budsjett!
Finn ditt fortrinn
Det første man kan se på er hvilke fortrinn har en liten bedrift eller startup? Det er ikke alltid små bedrifter kan konkurrere på lønn i forhold til store aktører. Det er derfor viktig å finne sine konkurransefortrinn. Arbeidslivet handler om mye mer enn bare lønn.
Noe av de folk synes er aller viktigst er autonomi på arbeidsplassen. Her har små bedrifter en unik posisjon og dette må utnyttes. Ofte kan små bedrifter og startups være mer personlig og tett på ledelsen enn store bedrifter og ha kortere vei for å fatte beslutninger. Hver enkelt har større innflytelse og ansvar noe mange setter stor pris på. Det er også større rom for fleksibilitet. Her må arbeidsgiver være framoverlent og se løsninger. Noe mange setter pris på er fleksitid, mulighet til å jobbe fra hvor man vil osv.
Dette er konkurransefortrinn som ikke nødvendigvis koster penger, men har svært stor betydning for de som søker jobb.
Bygg en attraktiv arbeidsgiverprofil
Det neste man kan se på er hvordan man bygger en attraktiv arbeidsgiverprofil. Hva er det og hvorfor er det viktig? Det er rett og slett hvordan man framstiller bedriften sin utad. Igjen er ikke dette noe som trenger å koste mye penger. Det første man kan gjøre er å fokusere på hvorfor du startet bedriften og hvilket problem ønsker du å løse. Dette gjør ting litt mer menneskelig og appellerer til de som søker. Bruk gjerne visuelle virkemidler. Kan du lage en kort video eller ta noen bilder fra teamet?
Man kan også sette opp en karriereside på hjemmesiden sin. Lag noe som for eksempel: Hvem er vi og hvorfor bør du jobbe hos oss. Her er det en fin plass å fokusere på hvilke fordeler man har ved å jobbe hos dere. Kan dere tilby fleksibel arbeidsdag? Hjemmekontor? Mobiltelefon? Osv. Her kan det også være lurt å legge til hvordan man sender en åpen søknad. Mange søker jobb dersom man tilbyr å sende inn åpen søknad. Sosiale medier er også et stikkord her. Prøv å vær synlig på den plattformen dere ønsker å være synlig på. Det er ikke nødvendigvis så lett for en liten bedrift å være tilgjengelig på alle plattformene. Det tar mye tid og krefter å være tilgjengelig på tiktok, youtube, instagram, facebook, linkedin osv. Dette ser jeg selv i min egen bedrift. Jeg har verken kunnskap eller tid til å bygge en god profil på alle plattformene så jeg har valgt å fokusere litt på youtube og facebook. Her bør man videre fokusere innholdet på det man ønsker å oppnå. Ønsker man å ansette noen er kanskje ikke blogginnlegg det riktige, men kanskje heller se mot linkedIn.
Ellers kan det være lurt å ikke kopiere de store bedriftene. Dette fører ikke med seg noe fornuftig som regel. Fokuser på fordelene ved å være små! Autonomi er ofte noe flere og flere verdsetter som de store kan ha problemer med å få til på samme måte. finn dine fortrinn og fokuser på dette.
Rekrutteringsstrategier på budsjett
Når man rekrutterer på budsjett er det også viktig å se på gratis løsninger. Den mest innlysende er nettverk. Kjenner du noen som kan faget fra før? Spør de da vel! Man kan også hinte frampå til folk at man søker sånn og sånn i bedriften sin. Sier man det til andre folk kan det plutselig bli en jungeltelegraf som går. Dette koster som sagt ingenting og kan være veldig effektivt. Ellers kan man delta på messer og ulike arrangementer. Der treffer man ofte likesinnede. En liten obs obs er å være forsiktig med nære venner og familie. Som regel skal man ikke drive business med gode venner og de som er aller nærmest. I verste fall kan du miste både en businesspartner og en venn hvis noe går skeis.
Har man en profil på linkedin kan man der legge ut gratis stillingsannonser dersom man verifiserer brukeren sin. Her kan man også legge ved en videoannonse som et blikkfang. Det trenger ikke være noe stor kundt som produseres, men vis ekte mennesker som snakker litt om fortrinnene jeg nevnte tidligere for eksempel. Det finnes også flere gratis plasser å lyse ut stillingen sin på, men i Norge er det, om man vil eller ikke, Finn som er den største aktøren hvor flest folk søker etter jobb. Det koster derimot mellom 10 og 12 tusen kroner for en annonse avhengig av kategori. Her må man nesten se på budsjett sitt. Finn er nok den mest effektive plassen å annonsere, men ikke den billigste. Men dersom man finner den helt rette personen kan det kanskje være en god investering. Her må man se på behovet bedriften har og om kompetansen som etterspørres er veldig “eksklusiv” eller ikke.
Bruk kreativitet og teknologi
Igjen er det kun kreativiteten som setter grenser når man skal ansette. Når man ansetter på budsjett bør man kanskje tørre å prøve nye ting. Kan man lage en liten sang eller video om bedriften kan dette vise at dere er en bedrift som har litt humor men likevel er seriøse. Kanskje kan dere også lage en quiz i forbindelse med ansettelsen? Søk gjerne på youtube på videoannonse eller promoteringsvideo for å få tips. Det er mange gode videoer der ute som får fram budskapet til en rimelig pris. Man trenger ikke Hollywood-kvalitet for å få oppmerksomhet! Man kan godt også bare bruke bilder og tekst for å fange oppmerksomheten. Og sist men ikke minst, video bygger tillitt. Man ønsker å jobbe for og med mennesker. Bare se på youtube-videoer selv om hva som helst. Jeg har selv lest bøker om både musikkteori og sjakk, men til slutt sitter jeg og ser på en helt ukjent person på youtube. Sannsynligvis er det en mye dårligere sjakkspiller eller musiker som lager videoer, men tillitten er mye større dersom man ser personen i stedet for å bare lese om det. Video bygger tillitt!
Fokus på kulturell match
Man bør også fokusere på personer som har de samme verdiene som bedriften. Dette er vanskelig å finne ut av gjennom intervju, men prøv å ha litt fokus på dette uansett. Still gjerne spørsmål om motivasjon og hvorfor vedkommende søker jobb i en liten bedrift. Det er mange som ønsker å være med på å skape ting og bli med i utviklingen av produktet ditt. Dette er verdifullt for små bedrifter og nok en gang et fortrinn som man må utnytte.
Det viktigste er å fremheve det unike ved bedriften din og ikke prøv å vær som de største aktørene. Vær fleksibel til ønsker som jobbsøkeren har. Ikke bli for kategorisk mtp. Hjemmekontor, fleksitid osv. Vær kreativ er også viktig. Det er dyrt å legge ut annonser på de tradisjonelle plattformene, så se etter andre muligheter. Lager du en video i stedet kan du samtidig få med deg litt reklame på kjøpet samtidig som du tiltrekker deg de beste kandidatene.
Legg til kommentar
Kommentarer