Har du noen småbarnsforeldre på arbeidsplassen din har du sikkert hørt om sykt barn-dager. Sykt barn-dager (eller omsorgsdager) er en rettighet alle arbeidstakere med barn har og en del av ansvarsområdet til arbeidsgiver eller HR. Men hva handler egentlig reglene om og hvordan kan du som arbeidsgiver håndtere dette på en enkel og grei måte? Her har jeg listet opp tre ting du som leder i en liten bedrift eller startup bør kunne om sykt barn-dager. Se gjerne videoen vår om sykt barn-dager under:
Hvem har rett på sykt barn-dager?
Alle ansatte med barn under 12 år har rett til sykt barn-dager når barnet blir sykt. For kronisk syke eller funksjonshemmede barn gjelder retten frem til barnet fyller 18 år (forutsatt vedtak fra NAV). Antall dager avhenger av situasjonen. Her er hva hver forelder har krav på:
-
Har den ansatte ett eller to barn, gir dette rett til 10 dager per kalenderår.
-
Har den ansatte tre eller flere barn, øker antallet til 15 dager.
-
For aleneforsørgere dobles antall dager: 20 dager for ett eller to barn og 30 dager for kronisk syke barn.
Er du usikker på hvor mange sykt barn-dager en ansatt har rett på kan du bruke NAVs "kalkulator for omsorgsdager" for en nøyaktig beregning.
Dokumentasjonskrav
Det er også enkelte tilfeller hvor du som arbeidsgiver kan kreve dokumentasjon ved bruk av sykt barn-dager. Dokumentasjon er i hovedsak en legeerklæring. Her er hovedreglene kort oppsummert:
-
De tre første dagene kan den ansatte bruke egenmelding.
-
Ved fravær utover tre dager, må det fremlegges legeerklæring.
-
Husk at helg teller med i beregningen. For eksempel: Hvis barnet er sykt fra fredag til mandag, trengs legeerklæring fra mandag.
Arbeidsgivere kan også tilby bedre ordninger enn lovens minstekrav, for eksempel mulighet til å ta ut alle 10 dagene sammenhengende. Ved slike tilfeller skal legeerklæring fortsatt sendes til NAV. Husk at folketrygdloven er preseptorisk og ikke kan fravikes. Loven er derfor et minstekrav, men du står fritt til å avtale ordninger som er bedre enn loven. Her kan man godt rådføre seg med HR for å få bistand til å skrive dette inn i en personalhåndbok.
Har du en ansatt med kronisk sykt barn eller lignende er det ansatte selv som er nødt til å søke til NAV om dette.
Hva skjer dersom sykt barn-dagene er brukt opp?
Hva gjør man hvis en ansatt har brukt opp alle sykt barn-dagene eller ikke har opptjent rettigheter til å benytte omsorgsdager? Først av alt er det ulike ordninger i hver bedrift, så her kan jeg kun skrive litt generelt. Man har som sagt mulighet til å avtale bedre ordninger enn lovens minstekrav. Her er uansett de vanligste løsningene på de som har brukt opp alle sykt barn-dagene:
- Ulønnet permisjon: Den ansatte skal som hovedregel få innvilget ulønnet permisjon.
- Overføring av dager: Foreldre kan overføre dager seg imellom dersom en av dem har dager til overs. Dette må da også avklares skriftlig til arbeidsgiver til forelder nr. 2.
Alternativer til sykt barn-dager: Pleiepenger eller opplæringspenger kan være mer relevante i spesifikke tilfeller. Dette er NAV-ytelser som i hovedsak gis til barn som har nedsatt funksjonsevne eller andre kroniske tilfeller som ikke går over av seg selv. Det er et strengere krav til å få innvilget dette, men gir mer forutsigbarhet for både arbeidsgiver og arbeidstaker.
Man har som hovedregel 4 uker opptjeningstid for å bruke sykt barn-dager. Her varierer det også mellom arbeidsgivere og tariffavtaler. Dette gjelder som regel til arbeidsgivere, men NAV kan fortsatt utbetale direkte til den ansatte dersom man ikke har opptjeningstiden i orden.
Fra og med dag 11 refunderer NAV omsorgspenger til arbeidsgiver. Husk fristen på tre måneder for å søke om refusjon fra NAV. Her snakker vi om 3 "NAV måneder". Har man sykt barn-dag den 5. januar, er derfor fristen for å søke 30. april! Det er selvsagt bedre å søke så raskt som mulig 🤠
Har du en liten bedrift eller startup og har spørsmål til reglene rundt sykt barn-dager eller ønsker hjelp med å håndtere HR, personalansvar og diverse hjelp? Sjekk ut medlemsportalen vår gratis i 10 dager for å få hjelp til det du lurer på! Husk: Vi skreddersyr HR-tjenester utfra dine behov. Du kan også laste ned din egen startpakke for HR her. Pakken inneholder en guide til sykefravær, personalhåndbok, kontrakt for hjemmekontor og et regneark for å beregne maksdato på sykepenger. Alt dette helt gratis!
Ta gjerne kontakt dersom du har spørsmål til tjenestene våre eller ønsker hjelp med en spesifikk sak!
Lyst til å komme i gang med HR selv?
Last ned vår gratis HR-startpakke
Vi har lagd en pakke spesielt for små bedrifter og startups som du kan laste ned gratis slik at du har litt starthjelp for å komme i gang med HR selv. Pakken inneholder:
Legg til kommentar
Kommentarer