Medarbeidersamtaler og undersøkelser
Hos Coeprando mener vi at medarbeidersamtaler og medarbeiderundersøkelser er viktige for å identifisere det som går bra og det som er utfordrende. Det som kommer fram må også følges opp for å sikre at det skjer nødvendig endring.
Hvorfor ha en medarbeidersamtale?
En fortrolig samtale med de ansatte hver for seg er en fin mulighet til å bli kjent med hver enkelt person. Det er viktig å kartlegge hvilke ønsker de har, hvilke ambisjoner og eventuelle utfordringer. En slik samtale bør gjennomføres minst 1 gang i året. For å sikre at kvaliteten er god kreves det gode forberedelser og gjennomføring. Vi anbefaler å benytte en ekstern person for å sikre at man får fram ærlige tilbakemeldinger. Det kan være ubehagelig å ta opp ting direkte med sin egen leder. Vi kan også etter ønske fra den ansatte gjøre svarene anonyme dersom dette er hensiktsmessig. En godt gjennomført medarbeidersamtale vil kunne eliminere eventuelle problemer og finne løsninger før det blir kostbart.
Det å kartlegge sine medarbeidere er også svært viktig som HR for små bedrifter og startups. Man har begrenset med personell og det er derfor viktig å passe på at alle trives bra. Kartlegging av medarbeiderne og hvordan de trives kan også være et tiltak for å holde sykefraværet i sjakk.
Vi tilbyr planlegging, gjennomføring og evaluering av medarbeidersamtalene. Vi vil forsøke å gjennomføre så raskt og knirkefritt som mulig.
Dersom dere ikke ønsker å gjennomføre samtaler kan vi også hjelpe til med en medarbeiderundersøkelse. Vi vil da ta oss av utarbeidelse av undersøkelsen, innsamling av data og en oppsummering i form av en rapport som vi sender ut til slutt. Man kan også ha både samtaler og undersøkelser.
I et moderne HR-system bør man kunne planlegge, kalle inn til og evaluere medarbeidersamtalen. Man bør også kunne sende ut en undersøkelse på en enkel måte.
Du kan lese mer i vårt blogginnlegg om medarbeidersamtaler her.