Ulemper ved å bestride en sykmelding

Publisert den 27. september 2024 kl. 11:55

Våre tanker om konsekvensene ved å bestride sykmeldinger. Les mer om juridiske og økonomiske konsekvenser, påvirkning på arbeidsmiljøet, og alternative løsninger som kan forbedre relasjoner og redusere stresset framfor bestridelse. Her er noen av våre tanker og tips for å forstå hvorfor forebyggende tiltak og åpen dialog er nøkkelen til en sunn og produktiv arbeidsplass.

Innledning 

Å bestride en sykmelding kan virke som en nødvendig handling i visse situasjoner, men det er viktig å være klar over de potensielle konsekvensene. Som en erfaren "sykefraværsmann" har jeg sett mange tilfeller hvor konflikter om sykmeldinger har ført til uforutsette konsekvenser. La oss ta en kikk på noen av de største utfordringene ved å bestride en sykmelding. 

Juridiske og økonomiske konsekvenser 

En av de første tingene å vurdere er de juridiske utfordringene. Å bestride en sykmelding kan føre til rettslige tvister som kan være både tidkrevende og kostbare. Å bestride en sykmelding bør derfor være noe man ikke ønsker. Bevisbyrden ligger på arbeidsgiver og man må være svært sikker i sin sak dersom man bestrider en sykmelding. Et praktisk eksempel er om ansatte har vondt i ryggen og vedkommende observeres ute og driver med aktiviteter. Den beste medisinen mot ryggsmerter er faktisk å gå tur i skogen og bevege seg mest mulig (Helse Norge). Det å ligge på sofaen er det verste man kan gjøre dersom man har vondt i ryggen.  

I tillegg til juridiske kostnader, er det også andre økonomiske konsekvenser. Advokathonorarer, tapt arbeidstid og merarbeid for resterende arbeidstakere etc. Kostnaden i kroner og øre er derfor noe man virkelig må ta på alvor.  

Påvirkning på arbeidsmiljøet 

En konflikt om sykmelding kan ha store psykososiale effekter på arbeidsmiljøet. Når ansatte ser at en kollega er i konflikt med ledelsen, kan det skape en atmosfære av mistillit og usikkerhet. Moralen til resterende kollegaer kan falle dramatisk dersom man opplever at arbeidsgiver bestrider sykmeldingen. 

Når ledelsen bestrider en sykmelding, kan det oppfattes som at de ikke stoler på sine ansatte. Dette kan skade tilliten mellom ansatte og ledelse.  

Relasjoner, helse og kommunikasjon 

Å bestride en sykmelding kan skade relasjonene mellom ledelse og ansatte. Det kan føre til at ansatte føler seg mindre verdsatt og respektert.  

Kommunikasjon er nøkkelen i enhver konflikt, men det kan være spesielt utfordrende under en sykmeldingskonflikt. Å opprettholde åpen og ærlig kommunikasjon kan være vanskelig når begge parter føler seg truet eller misforstått. Det er mange tilfeller hvor dårlig kommunikasjon har forverret situasjonen. 

Konflikter om sykmeldinger kan også føre til økt stress for ledelsen. Å håndtere en slik konflikt krever tid og energi som kunne vært brukt på andre viktige oppgaver. Man kan fort bli utbrent av å bruke så mye tid og krefter på å håndtere en sykmeldingskonflikt.  

Konflikten kan også påvirke den sykmeldte og andre ansattes helse negativt. Stress og usikkerhet kan føre til økt sykefravær og redusert produktivitet. Det er ikke uvanlig at andre ansatte kan bli sykmeldt på grunn av stress forårsaket av konflikter med andre ansatte.

Man må også huske på det menneskelige hos den som "utsettes" for en bestridelse. Det å være sykmeldt og samtidig vente på vedtak fra NAV og penger på konto er ikke noe som gjør at man kommer raskere på bena. En bestridelse er noe som har lang saksbehandlingstid. NAV skal innhente dokumentasjon, deretter skal saken framlegges til rådgivende overlege, man skal vurdere om man har gode nok bevis og til slutt skal vedtak fattes og man har klagerett. Dette koster mye tid og krefter for den ansatte som heller burde hatt fokus på å bli frisk og komme raskt tilbake for å gjøre en god jobb!

Alternativer til å bestride sykmelding 

I stedet for å bestride en sykmelding, kan det være lurt å vurdere alternative løsninger som mekling og åpen dialog. Dette kan bidra til å løse konflikten på en mer konstruktiv måte. Jeg har sett mange tilfeller hvor mekling har ført til en løsning som begge parter var fornøyde med. 

Jeg mener det er viktig at bedriften heller jobber med kulturen sin framfor å bestride sykmeldinger. Man kan for eksempel ha et fokus på å redusere fravær eller rehabilitere, framfor bestridelse. I dette mener jeg at det er svært sjeldent at arbeidsgiver kjenner hele sykdomshistorikken og mennesket. Har man en ansatt som sliter med psykiske plager er ikke dette mulig å se eller høre på personen. Ofte er den beste medisinen mot lette psykiske lidelser å møte folk, være sosiale og møte opp litt på jobb (helsedirektoratet). Sagt litt enklere: dersom en person med psykiske plager er ute på byen, er det ikke nødvendigvis en dårlig ting. Det kan få personen raskere på bena og tilbake i 100% jobb. En bestridelse om at “vedkommende var på fest – vi tror ikke at personen var syk” er ikke et godt argument og faller på sin egen urimelighet. Fokuser heller på å få personen for eksempel 20% tilbake i jobb. Spør gjerne under oppfølgingssamtalen: "Var det artig på byen i helga?". Dette bygger tillitt!

Men bør etterstrebe en kultur hvor man har respekt for den syke, respekt for arbeidsgiver og respekt alle ansatte. Man bør fokusere på at det er positivt om “Ola” går seg en tur i skogen når han har vondt i ryggen framfor å bestride sykmeldingen.  

Man bør fokusere på et faktabasert grunnlag framfor følelser. Andre kollegaer kan reagere på at “Ola går tur i skogen i stedet for å jobbe”. Man bør heller dra fokuset og kulturen mot at “Det er så bra at Ola går tur i skogen, da kommer han raskere tilbake på jobb fordi det er dette forskningen viser!”.  

Jeg mener at fokus bør ligge på forebyggende tiltak og kulturendring for hele bedriften.  

Å bestride en sykmelding kan ha mange ulemper, inkludert juridiske og økonomiske kostnader, negativ påvirkning på arbeidsmiljøet, skadde relasjoner og økt stress. Det er viktig for ledere å vurdere disse faktorene nøye før de bestemmer seg for å bestride en sykmelding.  

Ved å bruke alternative løsninger, kulturbygging og forebyggende tiltak, kan man oftere finne en mer konstruktiv måte å håndtere situasjonen på. Jeg vil faktisk påstå at å bestride en sykmelding er noe man må unngå for enhver pris. Både den økonomiske og menneskelige kostnaden er mye høyere enn hva man ser for seg.  

Som leder er det viktig å tenke langsiktig og vurdere de potensielle konsekvensene før du bestrider en sykmelding. Vurder alternative løsninger som mekling og åpen dialog, og implementer forebyggende tiltak for å unngå fremtidige konflikter. Husk at et godt arbeidsmiljø er nøkkelen til en produktiv og sunn arbeidsplass. 

 

Til slutt har jeg ramset opp noen fordeler ved å ikke bestride en sykmelding

Økt tillit og moral 

Når ansatte ser at ledelsen håndterer sykmeldinger med forståelse og støtte, øker tilliten og moralen i teamet. Ansatte føler seg verdsatt og respektert, noe som kan føre til økt engasjement og lojalitet. Jeg har sett mange tilfeller hvor en støttende tilnærming til sykmeldinger har resultert i et mer harmonisk arbeidsmiljø. 

Redusert stress og bedre helse 

Ved å unngå konflikter om sykmeldinger, kan du redusere stressnivået både for ledelsen og de ansatte. Mindre stress fører til bedre helse og lavere sykefravær, noe som igjen øker produktiviteten. Ha fokus på rehabilitering og forebygging! 

Bedre relasjoner og kommunikasjon 

En åpen og ærlig kommunikasjon om sykmeldinger kan styrke relasjonene mellom ledelse og ansatte. Når ansatte føler at de kan snakke fritt om sine helseproblemer uten frykt for represalier, skaper det et mer tillitsfullt og samarbeidsvillig arbeidsmiljø.  

Økonomiske besparelser 

Selv om det kan virke kostbart å støtte ansatte gjennom sykmeldinger, kan det faktisk føre til økonomiske besparelser på lang sikt. Ved å unngå rettslige tvister og redusere sykefravær, kan bedriften spare betydelige beløp. Man bør heller bruke sine hardt opptjente penger på å investere i forebyggende og faktabaserte tiltak i stedet for å bestride sykmeldinger. 

Forbedret omdømme 

En bedrift som er kjent for å støtte sine ansatte gjennom helseutfordringer, vil ha et bedre omdømme både internt og eksternt. Dette kan tiltrekke seg talentfulle medarbeidere og styrke bedriftens posisjon i markedet. Et godt omdømme kan bidra til å tiltrekke seg de beste kandidatene og beholde de nåværende ansatte. Man ønsker ikke å komme i avisa på grunn av at man bestrider sykmeldinger! 

Legg til kommentar

Kommentarer

Det er ingen kommentarer ennå.